Vermoeidheid bij de ziekte van Lyme

Na een tekenbeet zou u om moeten letten of u niet één van de symptomen van Lyme krijgt, zoals vermoeidheid. Hoe langer de infectieziekte onbehandeld blijft, hoe ernstiger de klachten kunnen worden.

Het eerste signaal van de ziekte van Lyme is vaak een rode (of blauwrode) vlek of ring (erythema migrans). De verdere symptomen zijn aspecifiek, deze kunnen dus meerdere oorzaken hebben. Zoals bijvoorbeeld koorts, hoofdpijn, spierpijn, gewrichtspijn. Dit geldt ook voor vermoeidheid. Bij de ziekte van Lyme kan vermoeidheid in alle stadia van de ziekte voorkomen, zowel in de vroege fase als in een later stadium, wanneer de bacterie zich door het lichaam heeft verspreid.

Laat u testen om een verkeerde diagnose uit te sluiten

De ziekte van Lyme is een multisysteemziekte; deze ziekte tast meerdere organen aan. Een van de gevolgen hiervan kan vermoeidheid zijn, die aan het Chronisch VermoeidheidsSyndroom (CVS) doet denken. Het komt ook voor dat patienten met de ziekte van lyme in eerste instantie gediagnosticeerd worden als CVS patienten.

Bij het stellen van de diagnose is het dus belangrijk dat goed is onderzocht of Lyme de vermoeidheid veroorzaakt of niet.

Fysiotherapie bij vermoeidheid

Vermoeidheid is een op zichzelf staand symptoom. Indien het voorkomt in combinatie met de ziekte van Lyme, is het moeilijker aan te pakken. Dit vereist net als bij langdurige vermoeidheid een specifieke aanpak.

De ene groep mensen met symptomen van Lyme is door de huisarts snel overtuigd dat de gedachte aan Lyme niet juist is, terwijl een andere groep hierover bijna niet gerust te stellen is. Maar de grootste groep patienten neemt een tussenpositie in. Die zijn er nog wel van te overtuigen dat er tijdens hun leven, door ziekte of een ingrijpende gebeurtenis, schakelaars in het zenuwstelsel verkeerd zijn gaan staan, waardoor overprikkeling plaats vindt.

Voor het noodzakelijke ‘resetten’ van het centraal zenuwstelsel met cognitieve gedragstherapie is psychosomatische fysiotherapie één van de opties. Het is een kwestie van geleidelijk opvoeren van de activiteit en van bestrijden van verkeerde denkbeelden. Het resetten kost veel energie maar moet wel gestaag doorgaan.

Met u wordt een lijst gemaakt van dingen die u moeilijk kunt doen, dan wordt de afspraak gemaakt om elke twee weken een van die zaken gedoseerd te gaan doen. Op goede dagen niet meer, want dan moet je het de volgende dag bezuren, maar op slechte dagen ook niet minder.

Wij zijn ook geopend op maandagavond tot 20:00!

U kunt zich via onze site direct aanmelden voor een afspraak. Zo liggen uw gegevens al bij ons klaar bij uw eerste afspraak en kunt u snel van start met uw behandeling.